Mediateka

Amica Group Logo (002)

Logotyp

Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu

Zarząd

Showroom Amica w Poznaniu

Firma

 

 

Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego z ponad 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. W portfelu grupy znajdują się marki: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia), CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania i Francja). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 5 milionów urządzeń rocznie.

Historia firmy sięga roku 1945, kiedy w niewielkiej miejscowości Wronki pod Poznaniem powstała Fabryka Wyrobów Metalowych. Na początku produkowano tam łańcuchy Galla, tablice rejestracyjne i regały zecerskie. Jednak z upływem lat i odbudowywaniem gospodarki po wojnie, zakład rozszerzał zakres produkcji, aż w końcu w drugiej połowie lat 50. podjęto decyzję o produkcji we Wronkach kuchni węglowo-gazowych. Pierwsza kuchnia wolnostojąca zjechała z taśmy produkcyjnej w 1957 roku, dając tym samym początek wieloletniej historii. Transformacja ustrojowa w Polsce otworzyła nowe możliwości rozwoju wronieckiej fabryki. W 1993 roku zakłady, które wówczas produkowały pod marką Wromet, zostały przekształcone w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa pod nazwą Amica Holding SA. Nazwa została opracowana przez inżynierów firmy i powstała z połączenia dwóch słów kluczowych w produkcji sprzętu grzejnego: amper (jednostka prądu) i kaloria (jednostka ciepła). Rok później firma została sprywatyzowana, co dało nowy impuls do rozwoju jej działalności. W 1997 roku Amica zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, podnosząc tym samym swoje możliwości inwestycyjne.

 

Ekspansja zagraniczna

Doświadczenia zagraniczne Grupa Amica zaczęła rozwijać jeszcze w latach 80. jako Wromet. Wtedy bowiem zaczęto eksportować kuchenki na rynek niemiecki, który był pierwszym kierunkiem ekspansyjnym na Zachodzie. Wcześniej eksportowano sprzęt do Związku Radzieckiego. Sukces na jednym z najbardziej wymagających rynków w Europie zdeterminował późniejsze decyzje o wejściu na kolejne rynki.

  • W 1997 roku Grupa Amica, znana już za sprawą flagowej marki w Polsce i Niemczech, wprowadziła na rynki wschodnie nową markę Hansa. Obecnie funkcjonuje już na takich rynkach jak Rosja, Estonia, Litwa, Łotwa, Białoruś, Ukraina, Mołdawia, Rumunia, Bułgaria i Grecja.

  • W 2000 roku spółka przejęła prestiżową duńską markę Gram z ponad stuletnim doświadczeniem. Zaistniała tym samym na rynkach skandynawskich.

  • W 2004 roku w Niemczech powstała spółka Amica International, której celem było zwiększenie konkurencyjności marki Amica na tym rynku.

  • W 2015 roku do portfolio marek dołączył brytyjski CDA. Przejęcie to pozwoliło Grupie Amica rozszerzyć swoją działalność o Wielką Brytanię i Irlandię.

  • W 2017 roku Grupa Amica stała się jedynym, 100-procentowym udziałowcem spółki Sideme, francuskiego dystrybutora sprzętu AGD. Wcześniej, przez dwa lata, posiadała w niej blisko 40-procentowy pakiet.

  • W 2019 roku doszło do istotnej transakcji na rynku hiszpańskim. Grupa Amica podpisała umowę licencyjną z Fagor Electrodoméstico na sprzedaż dużego sprzętu AGD pod marką Fagor, z którą firma wiąże nadzieje na dalszą ekspansję na rynki zagraniczne.

 

Dziś, tak jak przed laty, serce firmy bije we Wronkach, gdzie w Fabryce Kuchni pracuje ponad 2 tysiące osób. W 2017 roku na terenie fabryki powstał w pełni zautomatyzowany Magazyn Wysokiego Składowania, najwyższy tego typu obiekt w Europie, sięgający 46 metrów. Wraz ze wzrostem produkcji firma intensyfikuje działania w kierunku neutralności środowiskowej. W tym celu w procesie produkcji wykorzystuje energię pochodzącą z niskoemisyjnego gazu ziemnego, a dzięki projektowi kogeneracji, realizowanemu ze wsparciem dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, od 2022 roku będzie w stanie odzyskiwać ok. 30 proc. zużytej energii. Fabryka może pochwalić się także wysokim wskaźnikiem recyclingu - niemal 100 proc. wytwarzanych odpadów jest poddawanych temu procesowi.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.